מטרת הסדנה:
חיזוק ביטחונם העצמי של משתתפי הסדנה על ידי העצמה והדגשת ייחודיהם ויתרונותיהם כבעלי הפרעת קשב ומצד שני הנחלת כלים ואסטרטגיות להתמודדות עם הקשים והבעיות שנוצרים עקב היותם בעלי הפרעת קשב. קבוצה הומוגנית יוצרת פתיחות, קבלה ושיתוף בקרב החברים בה.
הכלי הטיפולי בסדנה שדרכו נחשוף ונטפל ברגשות וסיטואציות חברתיות הינו ציור. מטרת הציורים להעלות רגשות, חששות שלא תמיד ניתן לבטא אותן באופן מילולי.
מטרה נוספת של הסדנה היא חיזוק הקשר המשפחתי בין משתתפי הסדנה למשפחותיהם.
במקביל לסדנת הילדים/ מתבגרים תתקיים סדנה להוריהם. מטרתה לעזור להורים להבין טוב יותר את ילדיהם ומהי הפרעת הקשב. לאפשר להם לעלות קשיים וחששות שנובעים מהיותם הורים לילד בעל הפרעת קשב. בנוסף, לעקוב יחד איתם אחר התקדמות הילד/ מתבגר במהלך שבועות הסדנה ולבחון האם חלים שינויים בעת שהוא בא לקבוצה ויוצא ממנה.
קהל היעד:
ילדים/ מתבגרים שאובחנו כבעלי הפרעת קשב והוריהם.
מספר משתתפים:
עד שישה משתתפים בסדנה.
מפגשים:
הסדנה בנויה מעשרה מפגשים בני שעתיים (כולל הפסקת מנוחה) כדי ליצור הטמעה של האסטרטגיות וישומן בצורה הטובה ביותר. מלבד המפגשים הקבוצתיים הסדנה כוללת:
? מפגש הכרות ראשוני ואישי עם הילד/מתבגר וההורים.
? מפגש עם ההורים באמצע הסדנה כדי לשתף בתהליך ולבחון את ההתקדמות.
? מפגש סיום אישי עם הילד/מתבגר וההורים- מפגש שמטרתו פרדה וסיכום התהליך.
כמו כן יתקיים מפגש אחד שמיועד להורים ובו נדון בדילמות דרכים ופתרונות לקשיים עם הילד/מתבגר.
פירוט מפגשי הסדנה:
מפגש 1- הכרות של משתתפי הסדנה.
המטרה לתת למשתתפי הסדנה את ההרגשה כי אינם "שונים", שהם בסביבה בה כולם "נורמלים", "שווים", שיש לכולם חוויות ורגשות משותפות. מסגרת קבוצתית שחבריה "שווים" יוצרת ביטחון עבור הילדים/ מתבגרים להביע את רגשותיהם. מחקרים מראים כי הדחקת רגשות עלולה לגרום להשלכות קשות.
מפגש 2- התמודדות עם הרגשות הסובייקטיביים של הפרעת הקשב.
בדרך כלל ילדים/ מתבגרים שאובחנו כבעלי הפרעת קשב טרודים כך שהם אינם מודעים כלפי רגשותיהם. מפגש זה ממקד אותם בעצמם וברגשותיהם.
מפגש 3- דיון בקשיים והבעיות שנגרמים עקב הפרעת הקשב.
המפגש מאפשר לראות באופן חזותי את ההשלכות השליליות של ההפרעה (אי יכולת להתעורר בבוקר, כישלונות בלימודים, קשים ביצרת קשרי חברות) ואת הצדדים החיוביים שלה. המטרה היא להעצים את נקודות החוזקה ולזהות את הקשיים כדי שבהמשך נוכל לפתח יחד אסטרטגיות להתמודדות עם היבטים אלו.
מפגש 4- מפגש משותף בין הילדים/ מתבגרים להוריהם
פעילות לחיזוק הקשר בין הילד/ מתבגר להוריו על ידי תרגיל משותף.
מפגש 5- אסטרטגיות להתמודדות עם קשים ובעיות בבית הספר.
האסטרטגיות הן כלים שיאפשרו לילדים/ מתבגרים להתמודד טוב יותר עם קשייהם בבית הספר. המטרה של האסטרטגיות לפתח רמת שליטה עצמית טובה יותר שתוביל להעצמה ושיפור הערכה העצמית של הילדים/ מתבגרים.
מפגש 6- אסטרטגיות להתמודדות עם קשים ובעיות חברתיות.
בדרך כלל ילדים/ מתבגרים שאובחנו כבעלי הפרעת קשב מתקשים ליצור קשרי חברות ולשמור עליהם. המטרה, הבנה שקשייהם נובעים מהיותם אימפולסיביים, שדעתם מוסחת בקלות ושהם מתקשים לקלוט רמזים חברתיים. מתוך הבנה זו להביאם להתמודדות עם קשייהם.
מפגש 7- אסטרטגיות להתמודדות עם קשים ובעיות בבית.
המטרה להבין כיצד ההפרעה משפיעה על המשפחה. הילדים/ מתבגרים מתחילים להבין שלהפרעה שלהם יש השפעה מרחיקת לכת ולעיתים שלילית למדי על שאר המשפחה.
מתוך הבנה זו נדון באסטרטגיות שישפרו את מערכת היחסים בבית ויצרו אחדות משפחתית.
מפגש 8- הבעת משאלות לב
לאפשר לכל ילד/ מתבגר להביע את משאלות לבו. בדרך כלל משאלת הלב תהיה קשורה לתחום החיים שבהם הפרעת הקשב גורמת לקשיים הרבים ביותר. "משאלת הלב" מלמדת שהילדים/ מתבגרים לא רק מודעים לבעיותיהם אלא גם רוצים להתמודד עמן.
מפגש 9- מפגש משותף בין הילדים/ מתבגרים להוריהם
פעילות לחיזוק הקשר בין הילד/ מתבגר להוריו על ידי תרגיל משותף.
מפגש 10- סיכום הסדנה והתהליכים שעברנו מתחילתה ועד סופה ומבט לעתיד...
דיון בחוויות החברתיות והחינוכיות הטובות שהיו להם יחד. להדגיש שחוויות אלו אפשריות וצפויות להם גם בעתיד אם ימשיכו להשתמש בכישורים החדשים שלמדו.
מלבד מפגשים אלו קיימים גם מפגשים אישיים עם ההורים והילדים/מתבגרים בתחילה, באמצע ובסוף התהליך. כמו כן יתקיים מפגש אחד שמיועד להורים ובו נדון בדילמות דרכים ופתרונות לקשיים עם הילד/מתבגר.
לפרטים נוספים לחץ כאן http://www.mtl.org.il:80/index.php?page_id=189 או על הלינק המצורף מטה
בהצלחה
חיזוק ביטחונם העצמי של משתתפי הסדנה על ידי העצמה והדגשת ייחודיהם ויתרונותיהם כבעלי הפרעת קשב ומצד שני הנחלת כלים ואסטרטגיות להתמודדות עם הקשים והבעיות שנוצרים עקב היותם בעלי הפרעת קשב. קבוצה הומוגנית יוצרת פתיחות, קבלה ושיתוף בקרב החברים בה.
הכלי הטיפולי בסדנה שדרכו נחשוף ונטפל ברגשות וסיטואציות חברתיות הינו ציור. מטרת הציורים להעלות רגשות, חששות שלא תמיד ניתן לבטא אותן באופן מילולי.
מטרה נוספת של הסדנה היא חיזוק הקשר המשפחתי בין משתתפי הסדנה למשפחותיהם.
במקביל לסדנת הילדים/ מתבגרים תתקיים סדנה להוריהם. מטרתה לעזור להורים להבין טוב יותר את ילדיהם ומהי הפרעת הקשב. לאפשר להם לעלות קשיים וחששות שנובעים מהיותם הורים לילד בעל הפרעת קשב. בנוסף, לעקוב יחד איתם אחר התקדמות הילד/ מתבגר במהלך שבועות הסדנה ולבחון האם חלים שינויים בעת שהוא בא לקבוצה ויוצא ממנה.
קהל היעד:
ילדים/ מתבגרים שאובחנו כבעלי הפרעת קשב והוריהם.
מספר משתתפים:
עד שישה משתתפים בסדנה.
מפגשים:
הסדנה בנויה מעשרה מפגשים בני שעתיים (כולל הפסקת מנוחה) כדי ליצור הטמעה של האסטרטגיות וישומן בצורה הטובה ביותר. מלבד המפגשים הקבוצתיים הסדנה כוללת:
? מפגש הכרות ראשוני ואישי עם הילד/מתבגר וההורים.
? מפגש עם ההורים באמצע הסדנה כדי לשתף בתהליך ולבחון את ההתקדמות.
? מפגש סיום אישי עם הילד/מתבגר וההורים- מפגש שמטרתו פרדה וסיכום התהליך.
כמו כן יתקיים מפגש אחד שמיועד להורים ובו נדון בדילמות דרכים ופתרונות לקשיים עם הילד/מתבגר.
פירוט מפגשי הסדנה:
מפגש 1- הכרות של משתתפי הסדנה.
המטרה לתת למשתתפי הסדנה את ההרגשה כי אינם "שונים", שהם בסביבה בה כולם "נורמלים", "שווים", שיש לכולם חוויות ורגשות משותפות. מסגרת קבוצתית שחבריה "שווים" יוצרת ביטחון עבור הילדים/ מתבגרים להביע את רגשותיהם. מחקרים מראים כי הדחקת רגשות עלולה לגרום להשלכות קשות.
מפגש 2- התמודדות עם הרגשות הסובייקטיביים של הפרעת הקשב.
בדרך כלל ילדים/ מתבגרים שאובחנו כבעלי הפרעת קשב טרודים כך שהם אינם מודעים כלפי רגשותיהם. מפגש זה ממקד אותם בעצמם וברגשותיהם.
מפגש 3- דיון בקשיים והבעיות שנגרמים עקב הפרעת הקשב.
המפגש מאפשר לראות באופן חזותי את ההשלכות השליליות של ההפרעה (אי יכולת להתעורר בבוקר, כישלונות בלימודים, קשים ביצרת קשרי חברות) ואת הצדדים החיוביים שלה. המטרה היא להעצים את נקודות החוזקה ולזהות את הקשיים כדי שבהמשך נוכל לפתח יחד אסטרטגיות להתמודדות עם היבטים אלו.
מפגש 4- מפגש משותף בין הילדים/ מתבגרים להוריהם
פעילות לחיזוק הקשר בין הילד/ מתבגר להוריו על ידי תרגיל משותף.
מפגש 5- אסטרטגיות להתמודדות עם קשים ובעיות בבית הספר.
האסטרטגיות הן כלים שיאפשרו לילדים/ מתבגרים להתמודד טוב יותר עם קשייהם בבית הספר. המטרה של האסטרטגיות לפתח רמת שליטה עצמית טובה יותר שתוביל להעצמה ושיפור הערכה העצמית של הילדים/ מתבגרים.
מפגש 6- אסטרטגיות להתמודדות עם קשים ובעיות חברתיות.
בדרך כלל ילדים/ מתבגרים שאובחנו כבעלי הפרעת קשב מתקשים ליצור קשרי חברות ולשמור עליהם. המטרה, הבנה שקשייהם נובעים מהיותם אימפולסיביים, שדעתם מוסחת בקלות ושהם מתקשים לקלוט רמזים חברתיים. מתוך הבנה זו להביאם להתמודדות עם קשייהם.
מפגש 7- אסטרטגיות להתמודדות עם קשים ובעיות בבית.
המטרה להבין כיצד ההפרעה משפיעה על המשפחה. הילדים/ מתבגרים מתחילים להבין שלהפרעה שלהם יש השפעה מרחיקת לכת ולעיתים שלילית למדי על שאר המשפחה.
מתוך הבנה זו נדון באסטרטגיות שישפרו את מערכת היחסים בבית ויצרו אחדות משפחתית.
מפגש 8- הבעת משאלות לב
לאפשר לכל ילד/ מתבגר להביע את משאלות לבו. בדרך כלל משאלת הלב תהיה קשורה לתחום החיים שבהם הפרעת הקשב גורמת לקשיים הרבים ביותר. "משאלת הלב" מלמדת שהילדים/ מתבגרים לא רק מודעים לבעיותיהם אלא גם רוצים להתמודד עמן.
מפגש 9- מפגש משותף בין הילדים/ מתבגרים להוריהם
פעילות לחיזוק הקשר בין הילד/ מתבגר להוריו על ידי תרגיל משותף.
מפגש 10- סיכום הסדנה והתהליכים שעברנו מתחילתה ועד סופה ומבט לעתיד...
דיון בחוויות החברתיות והחינוכיות הטובות שהיו להם יחד. להדגיש שחוויות אלו אפשריות וצפויות להם גם בעתיד אם ימשיכו להשתמש בכישורים החדשים שלמדו.
מלבד מפגשים אלו קיימים גם מפגשים אישיים עם ההורים והילדים/מתבגרים בתחילה, באמצע ובסוף התהליך. כמו כן יתקיים מפגש אחד שמיועד להורים ובו נדון בדילמות דרכים ופתרונות לקשיים עם הילד/מתבגר.
לפרטים נוספים לחץ כאן http://www.mtl.org.il:80/index.php?page_id=189 או על הלינק המצורף מטה
בהצלחה
יוסי כץ (M.A)
אחראי תחום סדנאות למידה מכון טלי.
קישור לסדנה:
http://www.mtl.org.il:80/index.php?page_id=189
http://www.mtl.org.il
אחראי תחום סדנאות למידה מכון טלי.
קישור לסדנה:
http://www.mtl.org.il:80/index.php?page_id=189
http://www.mtl.org.il